اگر آسم دارید، ژل رویال مصرف نکنید


 

ژل رویال ماده ای طبیعی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال نمی توانیم بگوییم که این ماده برای درمان همه بیماری ها مفید است و بدون محدودیت از آن استفاده کنیم. یکی از این بیماری ها، آسم است. بیماران مبتلا به آسم ممکن است نتوانند به هیچ وجه از ژل رویال برای درمان بیماری های خود استفاده کنند. با این حال در برخی از این بیماران، امکان استفاده از ژل رویال وجود دارد.

تحقیقات در مورد خواص ژل رویال برای درمان آسم و نوع مصرف این ماده برای افراد مبتلا به این بیماری در حال جریان است. به نظر می رسد در حال حاضر بیشتر از آنچه باید برای درمان آسم با ژل رویال مطرح شود، احتیاط در مورد استفاده از این ماده توسط این بیماران است. به طور کلی می توان گفت که ژل رویال نمی تواند ماده ای مفید برای بیماران درگیر با آسم باشد، مگر اینکه عدم حساسیت آن برای این بیماران مشخص شود.

در این مطلب به برخی نمونه ها از مشکلات ایجاد شده برای بیماران مبتلا به آسم می پردازیم که می تواند برای شما جذاب باشد. اگر به آسم مبتلا هستید و احتمالا قصد مصرف ژل رویال را دارید، حتما به مطالبی که در ادامه اشاره کرده ایم توجه کنید. ممکن است یک اشتباه، منجر به ایجاد عوارض جبران ناپذیر در بدن شما شود.

چه شواهدی از خطرات ژل رویال برای بیماران مبتلا به آسم وجود دارد؟
ژل رویال یک ماده فوق العاده عالی برای سلامتی ما انسان ها است؛ اما این ماده نمی تواند برای همه بیماران مبتلا به آسم مفید باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ژل رویال ممکن است حال عمومی افرالد مبتلا به آسم را به شدت به هم بریزد. در این زمینه نمونه های مختلفی به ثبت رسیده است.

یک زن 31 ساله مبتلا به آسم در آمریکا که کپسول ژل رویال را مصرف کرده بود، با حمله آسم مواجه شده و نیاز به مراقبت های شدید پیدا کرد. این زن 40 دقیقه بعد از مصرف دو کپسول ژل رویال به بیمارستان منتقل شد در حالی که پریشانی شدید و مشکلات تنفسی حاد داشت. پزشکان بر این باورند که این حمله آسم ممکن است اثراتی دائمی بر روی این زن داشته باشد.

پیش از این هم ژله رویال با مرگ یک دختر 11 ساله در استرالیا ارتباط داشت. این دختر نیز علائم آسم و حساسیت به دیگر فراورده های زنبور عسل را داشته است. هنگامی که این دختر بدون توجه به عوارض احتمالی دو برابر ژل رویال تجویز شده را مصرف کرد، دچار خس خس و اسهال شدید شد، اسپاسم او شروع شده و به بیمارستان منتقل شد؛ اما متاسفانه جان خود را از دست داد.

مرگ آلن 11 ساله تأکید می کند که ژل رویال یک خطر بزرگ و تهدید کننده برای بیماران با سابقه شناخته شده آسم یا آلرژی های مرتبط با آن است. یک متخصص واکنش دارویی در نامه ای به مجله پزشکی استرالیا نوشت که به نظر می رسد مواد طبیعی مانند ژل رویال که در آن میزان پروتئین بسیار زیاد است، بیشترین تهدید آنتی ژن را برای این بیماران به همراه دارند. در نتیجه باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

تا سال 2018، پنج مورد دیگر از عوارض جانبی مشابه به ژل رویال در بین بیماران مبتلا به آسم و افراد مبتلا به آلرژی در آمریکا گزارش شده است. اکنون واحد سم شناسی پزشکی در برخی بیمارستان های آمریکا توصیه کرده است که پزشکان از تجویز ژل رویال به افراد مشکوک یا مبتلا به آسم خودداری کنند.

دکتر ویرجینیا موری، مشاور سم شناسی که در حال بررسی ایمنی داروهای سنتی است می گوید: همه بسته بندی های ژل رویال باید هشدارهای بهداشتی را برای هشدار دادن به افراد در معرض خطر اعمال نمایند. این افراد مممکن است مبتلا به آسم باشند یا به عسل و دیگر فراورده های زنبور آلرژی نشان دهند. به اعتقاد این دانشمند، برچسب های هشدار دهنده کمک می کند تا افراد مبتلا به آسم بدون مشورت پزشک و گرفتن تست ها اولیه، از ژل رویال استفاده نکنند.

واکنش زن 31 ساله در برایتون آمریکا، زنگ هشداری برای مصرف این ماده به شمار می رود. متاسفانه برخی افراد به عوارض جانبی محصولات طبیعی برای بیماران خاص توجهی ندارند. به نظر می رسد استفاده از برچسب های هشدار به این افراد کمک کند تا بدون مشورت با پزشک از ژل رویال استفاده نکنند.

چرا این مشکلات برای بیماران مبتلا به آسم ایجاد شد؟
شاید علت اصلی این مشکلات، حساسیت زایی ژل رویال به صورت ذاتی است. حتی افراد سالم هم ممکن است با مصرف ژل رویال تا حدی آلرژی پیدا کنند. با این حال، به دلیل حساس بودن بیماران مبتلا به آسم، این آلرژی باعث ایجاد مشکلات حاد و مزمن می شود.

مشکل اصلی اما عدم توجه این بیماران به هشدارها است. شاید هم بسیاری از افراد مبتلا به آسم، اصلا خبری از عوارض جانبی ژل رویال برای خود ندارند. اگر ژل رویال به عنوان یک داروی درمانگر رسمی شناخته شده بود؛ اصولی نیز برای بسته بندی و عرضه آن به بازار در نظر گرفته می شد. برای مثال به دلیل رسمی بودن عرضه ژل رویال در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، چنین گزارش هایی به ندرت وجود دارد. پس چاره کار در استاندارد سازی ژل رویال و اطلاع رسانی در موردعوارض جانبی احتمالی برای برخی بیماران از جمله بیماران مبتلا به آسم است.

عرضه کنندگان ژل رویال نیز باید در بسته بندی خود به صورت واضح، این هشدار را بدهند. ژل رویال برای کمتر بیماری چنین عوارضی را به همراه دارد. در نتیجه اشاره در روی لیبل محصول و دادن هشدار به بیمارانی که ممکن است عوارض حاد و مزمن دریافت کنند، می تواند چنین مشکلاتی را کاهش دهد.


سخن آخر !
ژل رویال برای تمامی بیماران مبتلا به آسم بد نیست؛ اما ممکن است عوارض شدیدی را به همراه داشته باشد. به همین علت توصیه می شود تا جای ممکن این افراد از مصرف ژل رویال بدون هماهنگی با پزشک یا طبیب طب سنتی خودداری کنند. با توجه به اینکه ژل رویال ممکن است آلرژی هایی را در بدن ایجاد کند، بیماران مبتلا به آسم را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد. پس بهتر است به طور کلی از مصرف ژل رویال بدون مشورت و اجازه پزشک خودداری شود. همچنین اگر پزشک اجازه مصرف دوز مشخصی را داد، به هیچ وجه از آن تجاوز نشود.